ادامه جنجال ها بر سر یک «مدرک» دیگر یاران دولت
دکتر محمد باقر قالیباف
مرد عمل و اندیشه

 حمید بهبهانی نام غریبی برای مردم ایران نیست. استاد رئیس جمهور در ایام دانشگاه و وزیر راه وی در دولتش. مردی که برخلاف بسیاری از وزرای دیگر که عزل شدند، رفتنش از کابینه برخلاف میل محمود احممدی نژاد بود. 

حمید بهبهانی اگرچه در کابینه نیست اما نام و تصویرش هرازچندگاهی در کنار رئیس جمهور مشاهده می شود تا اینگونه باشد که وی در نبودنش هم همچنان می تواند مرد تاثیرگذاری در کابینه دانشجوی سابق خود باشد. 

از آخرين باري كه محمود احمدي‌نژاد رئيس‌جمهور كشورمان «مدرك دانشگاهي» را كاغذ پاره دانست، حدود پنج سال مي‌گذرد. اما به رغم تاكيد ويژه رئيس‌جمهور بر اينكه براي خدمتگزاري نياز به اين كاغذ پاره نيست، معلوم نيست چرا مديران دولت اينقدر به اين نوع مدارك علاقه دارند. هفته گذشته آنچه در اين باره خبرساز شد،‌ اعطاي «گواهينامه مرکز مطالعات پژوهشی، تحقیقاتی و بين‌المللی بیوگرافی کمبریج انگلستان» به حميد بهبهاني «مشاور رئيس‌جمهور» و «مديرعامل شرکت ملی نفتکش ایران» بود.

ماجرا از آنجا شروع شد كه صبح چهارشنبه خوانندگان دو روزنامه كثير الانتشار در صفحه چهارم خود با يك رپرتاژ آگهي تمام رنگي روبه‌رو شدند كه مربوط به اعطاي يك گواهينامه بين‌المللي به بهبهاني استاد رئيس‌جمهور در دوران دانشگاه و وزير راه سابق دولت بود. در اين آگهي نيم صفحه‌اي كه در دو روزنامه جام و جم و ايران منتشر شد، 

تصاویری از مدال طلا و گواهي‌نامه تحقیقاتی و بين‌المللی کمبریج انگلستان مدیرعامل شرکت ملی نفتکش با تیتر درشت درج شد. در متن اين آگهي كه از سوي اعضاي هيات‌مديره و كاركنان شركت ملي نفتكش ايران سفارش داده شده بود،‌ دريافت گواهي جامع از سوي مركز «مطالعات پژوهشي،‌تحقيقاتي و بين‌المللي بيوگرافي كمبريج انگلستان» به عنوان استان نمونه «اينتر نشنال پروفشنال سال 2012 ميلادي» به پاس «پژوهش، تحقيق و توسعه در حوزه مهندسي عمران» از ميان «نفرات برتر دانشگاه‌هاي بين‌المللي جهان» به بهبهاني تبريك گفته شد.


واكنش‌ها به يك آگهي

نخستين واكنش به اين آگهي تبليغاتي را خبرگزاري‌ها داشتند. يكي از خبرگزاري‌هاي رسمي با انتشار گزارشي از مبلغ اين آگهي انتقاد شديدي را به اين اقدام وارد كرد. بر اساس تماس خبرنگار خبرگزاري مهر با بخش آگهی‌های روزنامه‌ها نشان می دهد که هزینه انتشار آگهی در صفحه 4 روزنامه ايران حدود 19 میلیون و 200 هزار تومان و در صفحه 4 روزنامه جام جم 20 میلیون و 400 هزار تومان است.

مدرک کم ارزش

به‌دنبال بالا گرفتن انتقاد‌ها به اقدام شركت ملي نفتكش ايران،‌سايت الف نزديك به احمد توكلي نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي رسما اعلام كرد كه مدرك منتشر شده توسط شركت ملي نفتكش ايران براي رئيس اين شركت فاقد ارزش علمي است. تحقيقات خبرنگار اين سايت نشان مي‌دهد، اين مدرك و موسسه اعطاكننده اين مدرك فاقد ارزش و اعتبار علمی هستند و در بسياري از مراجع از آن به عنوان بي‌ارزش و حتي كلاهبرداري (scam) ياد شده است.
بر اساس اين گزارش موسسه مذكور هيچ ارتباطي با دانشگاه كمبريج ندارد و براي اعطاي مدارك مختلف تحت عنوان «استاد نمونه»، «استاد سال»، «استاد قرن»! و... با دريافت مبلغي، مدارك و حتي سكه‌هاي يادبود براي افراد ارسال مي‌كند و در بروشورها و كتاب‌هاي خاصي تحت همين عنوان يا «بيوگرافي افراد سال» نام آنها را قرار مي‌دهد. جالب آنكه بر اساس اين گزارش مبالغ دريافتي اين موسسه از حدود دويست دلار تا هزاران دلار است. همچنين الف نوشت كه برخي دولت‌ها همانند دولت استراليا از اين مدارك به عنوان «كلاهبرداري» و از انتشار آن تحت عنوان «بيوگرافي افرادي كه قابليت گول خوردن دارند» ياد مي‌كنند.

باز شدن پاي مدرك جعلي به تلويزيون

دعوا بر سر مدرك جديد بهبهاني از كمبريج تا آنجا بالا گرفت كه حتي صدا و سيما نيز وارد آن شد. اواخر هفته گذشته اين موضوع سوژه برنامه صرفا جهت اطلاع صدا و سيما واقع شد. مجري اين برنامه بدون اشاره به «جعلي» يا «كم ارزش» بودن مدرك بهبهاني و نيز اينكه يكي از روزنامه‌هاي منتشر كننده اين آگهي روزنامه وابسته به صدا و سيما بود،‌اعلام كرد كه هزينه اين رپرتاژ آگهي چهل تا پنجاه ميليون تومان بوده است. جالب آنكه اين مبلغ خيلي بيشتر از آن‌چيزي است كه قبلا گزارش شده بود. همچنين مجري در ادامه گفت: اگر اين هزينه از جيب كاركنان شركت ملي نفتكش ايران براي تبريك به رئيس رفته است كه آفرين بر حس مدير دوستي آنان ولي اگر از بيت‌المال بوده كه كار را خراب كردند.

تمام جنجال‌هاي يك وزير معزول

حميد بهبهاني 72 ساله يكي از وزراي جنجالي دولت بود. افتتاح چند باره پروژه‌هاي راه‌سازي نيز از جمله خبرسازي‌هاي اختصاصي بهبهاني بود. تا آنجا كه بهبهاني بيش از يك بار پروژه آزاد راه تهران -شمال، راه‌آهن شيراز و اصفهان و چند طرح ديگر راه‌سازي را افتتاح كرده بود. همچنين وقوع چهار سانحه هوايي براي خطوط مختلف هوايي كشور به اضافه بسياري از ضعف‌هاي مديريتي بهبهاني در وزارت راه سبب شد كه وي بعد از حدود دو سال حضور در راس وزارت راه با استيضاح نمايندگان اين جايگاه را ترك كند. اما بهبهاني حتي در روز استيضاح نيز حاضر نشد در مجلس حضور يابد. بهبهاني بلافاصله پس از استيضاح از سوي محمود احمدي‌نژاد به عنوان مشاور رئيس‌جمهور منصوب شد.

جنجالي كه اين روزها بر سر «افتخار آفريني» ديگري از دولتمردان ايجاد شده، اتفاقي است كه از ابتداي تشكيل دولت اول احمدي ن‍‍ژاد وجود داشت. روزي بر سر مدرك مرحوم كردان، روزي بر سر پروژه جنجالي اتاق امن كه پاي محرابيان به ميان آمد و اينك بر سر مدرك جديد وزير راه سابق و مشاور رئيس جمهوري. آنچه اما در اين ميان مهم است و بايد وراي اين ماجراها به آن نگريست بلايي است كه اين ماجراها بر سر اعتماد عمومي خواهد آورد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط حسین کشتگر قاسمی
آخرین مطالب